När ska det vara över?

Dagens humör: Sliten i kropp och själ, ont i halsen som fan och spänningshuvudvärk.
Dagens klädsel: Mjukisbrallor, vitstickad tröja, blommig scarf och skabbiga underkläder.
Dagens smink: Ingenting
Dagens frisyr: Fettigt hår med diadem.
Dagens längtan: Choklad
Dagens borde: Jag har 1000 borden men jag gör ingenting ändå.
Dagens planer: Dagen är snart över, det blir bara att vila.
Dagens händelse: Jobbade 08-12, åt lunch med Ida och mamma, åkte upp och hälsade på pappa på sjukhuset.
Dagens roligaste: Att pappa var på bra humör.
Dagens tråkigaste: Att pappa ligger själv där uppe i sin ensamhet.
Dagens låt: Har inte lyssnat på någon låt idag tror jag, isåfall har det varit bakgrundsmusik och det har inte kopplats till mitt huvud. Men jag säger zero 7 - somersault
Dagens idiot: En gubbe på macken som påstod att jag stog och stressade honom. Hur kan jag göra det? Jag stod och fyllde på snus medans han stod i telefon, idiot!

Nåja, här ligger jag och gnäller och mer kommer här. Pappa har varit sjuk i typ 4 månader utan att någon läkare ha förstått varför. Dom har tagit bort hudfläckar, dom har bett honom att skippa laktos, dom har gett honom insulinsprutor istället för tabletter. Ganska lätta åtgärder egentligen, det är ju liksom vad jag skulle ha hittat på för någon som har ont i magen och känner sig svullen osv. Men har man gått en utbildning i flera herrans år så bör man ju lyssna på hjärtat och lungor också. Det är ju något en pucko som jag även skulle kunna ha listat ut. Men i 4 månader har det inte gjorts. Och igårkväll las pappa in akut för hjärtsvikt och inflammerad galla. Fyra st läkare var tvungen att lyssna på hans hjärta för att kunna fastställa att han måste läggas in. Detta är Örnsköldsviks sjukhus i ett nötskal. Jävla idioter.

Symtom

Hjärtsvikt utvecklas oftast gradvis och kan ha funnits ganska länge innan du märker några tydliga tecken. De kan vara:

  • trötthet
  • oväntad andfåddhet
  • ökad puls
  • andnöd och hosta på natten
  • dålig aptit
  • vid hjärtsvikt samlar kroppen på sig vatten vilket gör att du relativt snabbt kan gå upp i vikt, få svullna anklar eller ben och kan behöva kissa oftare på nätterna.

Igår kunde han knappt gå från Öviks sjukhus till akutmottagningen på andra sidan. Han slutar andas på natten och hostar upp slem så han nästan kräks flera gånger/h, från igår när han vägdes på kvällen till att han vägdes imorrse har han gått ned nästan 4kg för att han fick en vätskeurdrivande spruta. Förstår ni hur han såg ut? Spinkiga armar, en mage som såg ut som han var gravid med 4-lingar pga vätskan som samlats.


Om jag ska vara ärlig så vet dom fortfarande inte om det är hjärtsvikt. De har gjort ultraljud på nästan hela magen. De röntgade lungor idag och imorgon ska de göra ultraljud på hjärtat och röntga hela överkroppen med en sån där dundermaskin så de ser allt ordentligt. Jag hoppas att det är hjärtsvikt av någon konstig anledning. Jag har som vant mig vid den tanken nu. Antingen så fixar det sig med medicinering eller så får de operera. Hade/om det varit/är cancer så kommer det känns värre.

Men som sagt, högst troligt är det hjärtsvikt. Hoppas du sover gott inatt pappa och att filmerna som jag laddat hem åt dig är bra.

Nu ska jag stirra på linus när han spelar ÄNNU en match NHL på xbox med Tomas. Btw, de har headset på sig så de kan prata med varann samtidigt via spelkonsolen. Herregud!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0